slide2 ls fysioteratia

Akupunktio

Akupunktio on itämainen hoito, jossa kehon energiakiertoon vaikutetaan neulojen avulla.

Akupunktiopisteitä on noin tuhat ja sopivat valitaan potilaan vaivojen perusteella. Nimi juontaa juurensa latinan sanoista acus (neula) ja puncture (pistää).

Akupunktuuria on harjoitettu Kiinassa jo ainakin 7000 vuoden ajan. Aluksi akupunktuurissa käytettiin kivisiä neuloja. Myöhemmin neulat valmistettiin luusta, kalanruodoista tai bambusta. Tänä päivänä ne valmistetaan ruostumattomasta teräksestä ja jopa hopeasta tai kullasta.

13

Länsimaihin akupunktuuri rantautui virallisesti 1600-luvulla Kiinassa lähetystyötä tehneiden jesuiittojen mukana. Myös Amerikan mantereella harrastettiin akupunktuuria 1800-luvun loppupuolella. Akupunktuuri hävisi kuitenkin Amerikasta vuosikymmeniksi.

Kiinalainen akupunktuurioppi perustuu suurelta osin taolaiseen filosofiaan. Se on oppi yksilön ja ympäristön suhteesta. Kaiken perustana on chi, joka on vastakkaisten voimien, positiivisten ja negatiivisten, kiihottavien ja lamaavien jang- ja jin-energian vaikutusten dynaaminen tulos. Energia virtaa 12 päämeridiaanilla ja lukuisilla sivumeridiaaneilla. Nämä on nimetty niiden sisäelinten mukaan, joihin niillä katsotaan olevan yhteys (esim. rakko, munuainen jne.)

Kun tasapaino jang- ja jin-energian välillä häiriintyy, vanhan kiinalaisen teorian mukaan ihminen sairastuu. Akupunktiossa energiavirtoja pyritään säätelemään tiettyihin kohtiin pistetyillä neuloilla. Neuloilla johdetaan energiaa sinne, missä sitä on liian vähän ja pois sieltä, missä sitä on liikaa.

Akupunktuuri kuuluu fysikaalisiin hoitomenetelmiin. Länsimaisen käsityksen mukaan akupunktuuri on kivun oireenmukainen hoito, joka ei paranna kivun syytä. Akupunktiolla on saavutettu kuitenkin hyviä tuloksia myös erilaisten sairauksien hoidossa. Muun muassa migreeni ja muut lievemmät päänsäryt, niska- ja hartiaseudun kiputilat, lihasjännityssäryt sekä selkäsäryt, iskias ja jännetulehdukset voidaan hoitaa hyvin tuloksin akupunktiolla. Akupunktiosta on apua myös allergiseen nuhaan, astmaan, ihottumiin, säärihaavoihin, kuukautis- ja synnytyskipuihin sekä erilaisiin vatsavaivoihin. Suomessa on tehty jopa nielurisa- ja hampaanpoistoja sekä tyrä- ja keisarinleikkauksia akupunktuurianestesiassa.

Akupunktion teho kestää tunneista jopa vuosiin. Kiinalaisten tutkimusten mukaan noin kolmasosa ihmisistä ei reagoi hoitoon lainkaan. Akupunktio on saavuttanut nykyään melko vakaan aseman täydentävänä hoitomuotona.

• Akupunktio + TNS 60 min: 63€

Yhteystiedot

LS Fysioterapia Oy
Karankakatu 19